Manuel J. Smithi enesekehtestamise postulaadid

Ma tean et ei kirjuta üldse! Ei ole aega, sunnik! Aga kui õnnestub ühendada meeldiv kasulikuga, siis.... jagan õpingutest nopitud häid terasid.

Enesekehtestamise postulaadid Manuel J. Smithi põhjal.
I õigus otsustada oma käitumise, mõtete ja tunnete üle vastutades nende tekkimise ja tagajärgede eest. See tähendab, et inimene on sõltumatu oma mõtlemises ja käitumises, kuid see sõltumatus eeldab teadlikkust oma vastutusest ja sellest kinnipidamist. Samas peab olema valmis ka konfliktiks ning selle võimalikeks negatiivseteks tagajärgedeks. Kui inimene kardab konflikte, mis mõtlemise-tegutsemise käigus tekivad, pole ta enam sõltumatu. Inimene peab andma ka oma tunnetele nimetuse ja nende olemust ausalt tunnistama, mitte eitama; samuti on inimesel õigus väljendada oma füüsilist olekut ja enesetunnet. Kuid teise inimese tundeid ja mõtteid ei ole meil samas õigust lahterdada, arvustada ega hinnata.
II Inimesel on õigus mitte esitada põhjendusi oma käitumise kohta ( sellest saan hästi aru, nt mina ei pea kellegile põhjendama miks ma ei tarvita alkoholi ega suitseta)
III Inimesel on õigus otsustada, mille eest ta vastutab. Nt ta pole vastutav teiste inimeste probleemide lahendamise eest [samas, õpetaja peab koolis ju aitama lahendada õpilaste probleeme, nii et ma ei tea...). Ent inimezel pole samas õigust kedagi ümber teha vastu tolle tahtmist ning tema mõtteid suunata ja moondada, mõjutada tema käitumist endale meelepärases suunas. See pole enesekehtestamine, vaid järeleandmine oma inimlikele nõrkustele - võimuihale ja egotismile.
IV Inimesel on õigus oma meelt muuta. Ka sügavad veendumused võivad muutuda, selle eest ei tohi ei ennast ega teisi hukka mõista. Teisalt ei ole mõtet muuta oma seisukohti üheainsa piiritletud protsessi sees (nt tund). See pole konstruktiivne, see hoopis seiskab kogu protsessi ja paneb selle taasalustamisele pulka ette. Kui teed mingis protsessis muudatusi, tuleb seda aga väga selgelt delkareerida.
V Inimesel on õigus vigu teha ja nende eest vastutada. Vea kordamine ühe korra on andestatav, ent kolm korda korrata tähendab olla kas teadlik manipulaator, lihtsalt üks vana jäärapea või juba ehtne psühhopaat (Toivo Niibergi sõnastuses).
VI Inimesel on õgius öelda "Ma ei tea!" või "Ma ei oska!" Õpetaja on protsessi juht [mitte entsüklopeedia]. Vahel tuleb lasta kellegi teisel endast targem olla.
VII See postulaat meeldib mulle kohe eriti: inimesel on õigus olla sõltumatu teiste inimeste heatahtlikkusest. Kui ma ikka abi ei soovi, siis ei tohi seda peale suruda ja olla liigagar kellegi olemist ja tegutsemist korraldades.
VIII Inimesel on õigus otsuste tegemisel ebaloogiline olla, kuna maailmale / loodusele on omane entroopia ehk tasakaalustamatus. Elu ei ole loogiline nähtus. Ta üllatab. Täielik tasakaal oleks alaline suremise seisund, mil kõik on omavahel balansis.
IX inimesel on õigus öelda "Ma ei saa aru". No sellest saavad kõik aru, eksju?
X Inimesel on õigus öelda "Ma ei hooli sellest, see ei ole minu probleem, see ei lähe mulle korda."

...
think about it.

Kommentaarid

Populaarsed postitused