Folkroonika 2017 vol 3. Oma laulu otsides.
Sõidab maha? Ei sõida maha? Etnokad jälgivad hinge kinni
pidades Silveri purjekat. Politseinikuonu haigutab. Eks siin linnas ole
liikluses juba kõik veidrused ära nähtud. Mööda saab. Mina kratsin kukalt. Ei
oska arvata, kuidas puri selle kaadervärgi abil püsti vinnatakse. Aga näe, vinnasid.
Sisemaapurjekas Kultuuriakadeemia ees
Sisemaapurjekas Kultuuriakadeemia ees
Kohati kisub mind ka sinna, kuigi võiksin saata hoopis enda
kõrval tänavat mõõtva kõverjalgse papsi. Või RAM-i kvintett võiks seal esineda.
Rüütelliku Haikala laulu eestindatud sõnad on mul ka kadunud... pean otsima uue
laulu. Äkki festivalil leian?
Kuigi purjekaga kokku ei põrganud, siis kraanakaamera käest
saan ikka kerge vopsu.
Noh, see laul, mida ma otsin, võib ju olla ka vana. Päritud.
Ainult mul pole olnud kelletki pärida. Mitte et ei oleks lauldud. Aga ei
lauldud MULLE. Ma ei olnud seda väärt, et mulle midagi pärandada. Ehk nii ongi
õigem. Ära võta minu vana laulu, otsi endale uus (uus vana). Tundub, et ka
Tbilisi vanamehed (sest neist on vahepeal saanud vanamehed) ei ole raatsinud pärandada või pole noored
tahtnud pärida... uhkus või hoopis argus ja enesekindluse puudus? Eks see ongi
peamine takistus. Seda enam on tore näha kogu festivalialal nii palju Julgeid
Hunte ja hundukutsikaid, kes esitavad vanu lugusid nagu nad olekski nende
omad.- ja nad ju ongi.
Oma laul... see võib olla ka postfolk nagu Silveri enda
loodud lood, või pUULUUbi Chicapua. Kui rahvas kaasa laulab, on ju nagunii
rahvalaul. Võibolla on aeg selliste lugude käes, võibolla peaks laulutuba
järgmisel aastal eest võtma pUULUUp või kasvõi pool luupi. Ja rahvalaulude
oskajad võiksid hoopis astuda aidast välja ning jalutada ringi nagu julged
hundid. Seal leitakse ka nende laulud kindlasti üles. Publik oli agar otsimaie
ja kaval katsumaie, kus põõsas või pingi all laul peidus, nad leidsid isegi
Jaani kiriku taga sõna otseses mõttes panni taguva keskkonnakaitsja üles.
pUULUUp + Ilkka Heinonen
pUULUUp + Ilkka Heinonen
Mina aga otsin edasi. Mõni pärib lugusid otse pillidelt
endilt. Nad on ju tihtipeale palju vanemad kui ta ise. Balthazar Montanaro
näitab meiel, kellelt tema on mängutahte pärinud. Kus ma veel olen näinud
selliseid perekoosseise nagu nemad ja poolakad, täitsa hiljuti? Õigus, Kimmo
Pohjonen ja tema tütred Vabariigi aastapäeval või millalgi. Päritud pillimäng.
Küll neil vedas...
Ööülikoolis jutustati samuti Veljo Tormise katsumustest
leida seda oma ja jääda sellele kindlaks. Ah, mingid rahvaviiside töötlused. Aga
kummana me neid praegu teame? Nii nagu nüüdsel ajal tuhnib ka Sandra Vabarna
tunde arhiivides – seal ta nii targaks vist saigi, et poistele viktoriinidest
ära teeb. See oma lugu ootab ja unistab seal arhiivi pimedates karpides, et
keegi viiks ta välja ja mängiks kasvõi põõsa all pannilgi. Kõik ei pea ja ei
saagi hakata Veljo Tormiseks. Aga see
loeng tõi ühe kunstniku kõigile teistele küll hulga lähemale. Ta oli
täpselt samasugune, nagu need praegused hundikutsikad, kes ikka püüavad.
Ja on teatud laule, mis ootavadki ühte konkreetset inimest,
et neisse tuleks vägi. Pikse Litaania. Selle ettekandmise ajal olevat välku
löönud. Jälle need samad vanad ilmaloitsud, mis endiselt toimivad – aga mitte
igaühe käes nad ei käivitu. Vanasti pidi ju ka šamaan või.... küla kõige vanem
naine. Kui leiad selle oma laulu, siis toimub reaktsioon, laul omandab väe. Las
olla juhus, triiv – see annab kõige originaalsema tulemuse.
Vaja ei ole ei kuulsust, ei raha, et sõita üks valgusfoor
laevaga maha.
Me pole originaalid. Me kõik oleme üks pärimussülem. Laen
siit, laen sealt... kõik on millesktki mõjutatud. Mis on siis see „oma“ laul?
Kust ta tuleb?
Wimme Saari ütles, et ta tuleb maastikust. Ootab seal
inimest. Ootas juba enne inimesi. Ta järgib pilvede, mitte sinu suu kuju. Tal
on ojavulina, mitte sinu hääl.
Aga peale oma hääle ja väe on veel üks oluline faktor, et su
laulu kuuldaks, et see kostaks kõvemini kui teised.... FÄNNID. See on see
loodusjõud, mida tänapäeval välja kutsutakse nagu šamaani abivaime. Tulgu sulle
peale kasvõi parmupillihullus, kui need abivaimud on vait, siis ei aita miski. Kuigi
Meisterjaanil on oma laul selgelt olemas... võibolla vajab see lihtsalt rohkem
õhku ja avarust või tervet sisekosmost. Kultrahoovis hakkas küll pikne peaaegu
sähvima. Väge oli seal kõvasti rohkem. Või polnud Pillide Duelli ajal saalis
karmisõnalist Triinut, kes hoiaks akent lahti, et tantsijad saali vaakumisse ei
hingaks nii nagu ta tantsumajas tegi, et kas raiu tükkideks, aga seda akent sa
ei sulge. Just.
Mõni laul võiks olla oma, justkui ongi, aga miks need
pealkirjad nii vanad ja veidrad peavad olema et normaalne inimene mitte midagi
aru ei saa? Eesti Etno noored igatahes ragistasid ajusid nii, et juhtmed
kärssasid. Kuid need vanad ja arusaamatud lood on praegu vist uue põlvkonna
sees inkubatsioonifaasis. Küll sealt midagi jälle koorub. Andke aega. Senikaua
on nende oma lood need, mis nad on pärinud. Vladislavi kurb karjala viiul, Klimi,
Paveli ja Ivani kaasavõetud lood on teiste jaoks just nende omad, nende
päritud, mida teised ei saa pärida. Aga ikkagi tahan ma näha, mis neist
lauludest koorub pärast inkubatsiooniperioodi.
Ja siis midagi, mis ei ole oma, aga mis on kõigi etnokate
ühine „oma asi“, „their THING“ – haka. Sest keegi pole seda varem Folgil
teinud. NEMAD on esimesed. NEILE kuulub selle siiatoomise au. Mitte keegi teine
ei saa olla esimene.
Otsisin oma laulu... aga sattusin hoopis kogemata Nano
Sterni sabas käima. Kord oli ta Silverit kuulamas, tundus, nagu hakkaks
lahkuma, kuid tegelikult varjus inimeste selja taha lindistama. Kekeke. Siis
Kultrahoovis – kes seal esineski? Kuid kuigi sabas käisin Nanol, ootas igal
pool juba ees hoopis Villu Talsi oma mandoliiniga. Külalisesineja, Curly
Stringsi demo, kultuuripesa muuseumi hoovis, kuulge minge metsa, mitu korda ma ühte
ja sama meest pean kuulama? Äkki on Eva teda juba klooninud? Ta ei saa ju olla
korraga igal pool. Või on ta end oma laulu otsides sedavõrd lõhestanud? Isegi
tantsumajas ei pääse ma sellest mandoliinist. Ma ei julge homme poodi
minna,vahest jalutab ta ka riiulite vahel vastu. Kultuuripesas leidis endine
kolleeg ja tulevane Venemaa mõisavalitseja Mattias, et Villu labajalg on
justkui temale mõeldes loodud ja vihtus euroaluste vahel tantsu.
Mina püüdsin ignoreerida mõtteid mandoliinimängijate kloonimisest ja kujutlesin muuseumi hoovi restoraniks elava muusikaga, et süüa ära oma kukeseenekaste riisiga. Äkki peaks laulma kukeseenekastest riisiga? Või labajalga tantsivatest mõisavalitsejatest? Ma ei tea, kas see ikka on päris „minu laul.“ Aga kui näiteks Silveri loomingust šnitti võtta, siis peakski laulud lähtuma sellest, mida sa päriselt koged... vahel võib ka ajalugu korduda ja sa saadki teha samasuguse laulu nagu tundmatu külamuusik 125 aastat varem. Samad tingimused, samad sündmused sama viisi peal, aga enda moodi.
Mina püüdsin ignoreerida mõtteid mandoliinimängijate kloonimisest ja kujutlesin muuseumi hoovi restoraniks elava muusikaga, et süüa ära oma kukeseenekaste riisiga. Äkki peaks laulma kukeseenekastest riisiga? Või labajalga tantsivatest mõisavalitsejatest? Ma ei tea, kas see ikka on päris „minu laul.“ Aga kui näiteks Silveri loomingust šnitti võtta, siis peakski laulud lähtuma sellest, mida sa päriselt koged... vahel võib ka ajalugu korduda ja sa saadki teha samasuguse laulu nagu tundmatu külamuusik 125 aastat varem. Samad tingimused, samad sündmused sama viisi peal, aga enda moodi.
Poola muusikud on küll ainsad, kes suudavad oma lugusid
mängida. Tundub, nagu sõidaks igaüks erinevas suunas erinevat teed pidi, aga
jõuaks ikkagi samasse sihtpunkti. Nii veider ja võimatu kopeerida. Proovige
näiteks ise plaksutada kätega üht rütmi, vilistada suuga teist ja las sõber
laulab sinna rütmi peale hoopis midagi
kolmandat. Ei, enamik inimesi suudab
suud ja käsi korraga liigutada vaid sünkroonses rütmis. Aga poolakad
suudavad mõelda üht, mängida teist ja laulda kolmandat. See ei mahu mulle üldse
pähe. Oleks nad siis arvutiprogrammiga programmeeritud androidrobotid...
Toidutänavas mängib Julius. Ka temal on omad lood.. mõni on
8 minutit pikk. Ema oli teda ka kuulnud. Hommikul arutasime, et Juliuse lood
olla sarnased neile, mida mängis mu vanavanaisa. Ta oli ka lõõtsamees Lilli
külas. Oleks Juliuse kaasaegne, sõidaks nad sama bussiga. Kui Eesti Rahvaluule
Arhiiv nüüd võtaks ja kõik Juliuse lood üles lindistaks.... tema lood võivad
juhukombel ehk olla ka minu „pärimus“. Ma pole saanud kohata ei vanavanaisa ega
oma vanaisa, mul on raske olnud midagi neilt pärida, aga need lood ei kuulunud
ju ainult talle. Need kuulusid.... sellele paigale. Maastikule. Soodele,
kraavidele ja vanadele linnamägedele, künklikele külateedele, millel sõites
Silveri purjekas võibolla päris lendu tõuseks. Korraks.
Julius Vilumets, Viljandi Folk 2017
MIOAI väravas (millest sisse enam ei pääse, sest „sein on
ees. Ilmatu lai. Kõrge ka.“ Jooksen taas otsa Nanole. Kui Silver andis viimasel
päeval oma „Revolutsiooni“ ära, andis teisele laulda, selle laulu, millega koos
ta Svjata Vatrast kunagi lahkus, sest see oli TEMA laul, mitte nende oma, siis
Nano... Nano ei anna revolutsiooni ära, tema tahaks meid kõiki selle sisse
imeda nagu inkubaatorisse ja siis lasta kooruda meil taasleitud mässumeelsuses.
„Öelge neile neetud sigadele! Need s***pead, need mo*****ing poliitikud,
jookske pikali, keerake pea peale, võidelge!“ Nano ei lepi mingi lauluga, tema
tahab PÄRIS revolutsiooni. Mõni teeb sündmusest laulu, tema teeb laulust
sündmuse. Ma ei tea kedagi teist, kelles on nii palju revolutsiooni.
Stefan ei taha mingit revolutsiooni teha. Ta lihtsalt
mängib... või ma ei tea, kas see on mäng või kreeka-rooma maadlus, kuna ta
mängib tõesti alati kogu kehaga ja isegi vist juuksekarvadega. Diederik on
teistsugune, tal on alati selline imestunud ilme, et „Oih, näe, mingi
lõõtspill, kuidas see mu sülle sattus?“ Kuulajad olid üsna leiged. Uus põlvkond
folgil ikkagi. Neil on juba omad kangelased, nad ei saagi mäletada. Aga minu
jaoks tähendab iga lugu midagi. See pole lihtsalt lugu, vaid ajalugu.
Etteaste läbi saades tuiskasid mu „folgivennad“ minust
mööda, neil oli kiire Ugalasse. Mossitasin natuke. Ah hea küll. Kui oleksin
teadnud, et nad Tallinnasse jõudes otsemaid muuseumisse mulle külla tulevad,
poleks mossitanud. Endal pass ja rahakott ära varastatud (võibolla sai
saatuslikuks repliik, et nad peaks müüma oma pillid ja töötama pangas?), aga
tema läheb kuhu? Lennusadamasse! Küsib mind! No mida. Olin paraku teises muuseumis.
Kolleeg helistas ja ütles äreva tooniga: „Kuule, siin on kaks karvast muusikut,
kes ütlevad, et tunnevad sind.“ Pfffffff. Mul polnud vaja rohkem kuuldagi. Ma
kujutan kolleegi vildakat pilku ette, sest pärast näljapäevast unetut folki....
em, nojah. „Kuidas sa nii värske välja näed?“ küsis, õigemini ahastas Stefan.
„Ma olen tööl, mind sunnitakse olema korralik!“, vastasin mina. „Ma ei saa
midagi parata,“ lisasin peaaegu vabandavalt. Nendega oli ka Peter, kes tegi
suured silmad kuuldes, et merekaldal kõrgusse pürgiva kortsna ülemine ots on
minu vanavanavanaisa ehitatud (mitte selle, kes Tormilinnu valmis nikerdas,
vaid teise, kes olevat ka ehitanud heliloojate Kappide suvemajakese). Paksu
Margareeta katusel kuuldud torupillilugu on ainult minu oma.
Neil pole aimugi, ega? Et mis koht neil TEGELIKULT algse folgirahva eredamates mälestustes on? Või äkki on? Sest kontserdi lõpus Rohelisel laval ütles Stefan: „Ma loodan, et oleme siin ka 50 aasta pärast, aga kui oleme juba surnud, siis... siis oleme ikka siin!“
Neil pole aimugi, ega? Et mis koht neil TEGELIKULT algse folgirahva eredamates mälestustes on? Või äkki on? Sest kontserdi lõpus Rohelisel laval ütles Stefan: „Ma loodan, et oleme siin ka 50 aasta pärast, aga kui oleme juba surnud, siis... siis oleme ikka siin!“
Postfolk. pUULUUp ja nende andunud abivaimud. Seda on raske
kirjeldada, mis nende vahel toimub. Võibolla ei ole asi isegi muusikas ega
bändi ja fännide vahelises suhtes. Kahtlemata on neil erilised laulud. Ilmselt
kõige erilisemad ja omapärasemad mitte ainult sellel folgil, vaid folkide
ajaloos kokku. Ja see ehk annab inimestele märku, et „Sellel kontserdil
võib...“ Siin võib karjuda, nagu viimnepäev oleks tulekul, emmata nuttes
mängukaru keset tolmust tantsuplatsi, laulda „Puhja tuulikut“ kaasa härdamalt
kui riigihümni ja nii edasi. Ja seekord näitas pUULUUp veel meile raha eest
ehtsat soomlast – mitte neid, kellega Tallinnas harjunud ollakse. Tegelikult on
nad vaiksed viisakad blondid Potterid, KUNI. Kuni on NENDE LAULU kord. Ja OMA
LAULU esitades... Ma siiamaani isegi ei julge mõelda, mis olend nende soomlaste
sees peidus on. Sellise vagura kesta all. Tahaks öelda, et selle Ilkka võiks
tagasi kutsuda, aga mine tea, äkki pole see Viljandi-suuruses linnas hea mõte.
Tema jouhikko võib moonduda mingiks hiidsisalikuks ja oma sabada kõik
purustada.
Aga mis seal imestada, isegi eestlased heidavad siin tolle
vagura kesta õlgadelt, möirgavad, hulluvad, võibolla naljaga pooleks, sest ega
lavalolijad ka end ülemäära tõsiselt ei võta, aga esitavad oma jaburaid lugusid
enesekindluse ja graatsiaga.
Kuna Meisterjaan teeb peaaegu sama asja mis pUULUUp, siis
temast ma eraldi ei pajata. Koju minnes taarub vastu keegi, kes on leidnud
laulu – mitte oma laulu, aga laulu igatahes, ja üürgab keset Väike-Turu tänavat
refrääni Nano Sterni laulust Festejo de color: Lala lalala lalala lala
lalalalala lala lalala lalala lala lalalalala!“
Ja võibolla see oli vajalik viimane arusaamatu koostisosa pruulises
nimega „OmaLaul001ver12017“, sest järgmisel ennelõunal aias saialilli korjates
(mida oli musttuhat ja tundus võimatuna need kõik ära korjata ja raske töö
kõrvale on ju ikka lauldud) kargas mulle pähe viisijupike. Algul ehmatasin
täiesti ära. Mis see on? Mis värk on? Kas need saialilled räägivad minuga?
Võibolla ootas ta mind tõesti sealsamas oma aias saialillede vahel. Võibolla
tuli ta mu pluusikäisel müstilise sõõrja
plekina koju. Mmm-mmm-mmm... nimetasin viisijupi Redfoxi polkaks, sest polka
oli selle folgi valitsev meloodia, ja panin ajakapslisse, et saialilli edasi
korjata.
Redfoxi polka toorik
See ei tähenda, et olen oma laulu nüüd leidnud. Too on lihtsalt „Mingisugune lugu“. Hindu ütles filmis, et ei tohi panna muusikat ja luulet ajakapslisse, aga kui ei pane, siis juhtub nagu Rüütelliku haikalaga“ – läheb kaduma. Aga kelle oma on laul ajakapslis...
Viljandi Folk 2017
See ei tähenda, et olen oma laulu nüüd leidnud. Too on lihtsalt „Mingisugune lugu“. Hindu ütles filmis, et ei tohi panna muusikat ja luulet ajakapslisse, aga kui ei pane, siis juhtub nagu Rüütelliku haikalaga“ – läheb kaduma. Aga kelle oma on laul ajakapslis...
Viljandi Folk 2017
Kommentaarid